logo
Beauty and Lifestyle Blog
Featured Nutritie&Sanatate

Hidratare interioară pentru ten

par mov

Odată cu timpul, pielea arată tot ce faci: dacă nu dormi suficient, dacă nu mănânci corect, dacă nu te hidratezi, pe scurt, îți reflectă stilul de viață. O demachiere corectă, utilizarea de creme hidratante adecvate, protecția SPF sunt importante, dar nu sunt prima linie de intervenție. Prima linie e combustibilul primit, adică hrana de calitate.

Pielea este formată din epiderm, derm, hipoderm. Epidermul este bogat în keratinocite și lipide (ceramide), ce păstrează pielea hidratată, de aceea consumul de lipide (grăsimi) de calitate este important. Sub orice epiderm frumos, e un derm viguros. Dermul conține colagen și elastină, două proteine interconectate ce formează un țesut dens, rezistent, ferm (colagenul), elastic (elastina). Împreună, susțin terminațiile nervoase, celulele mușchilor, glandele sudoripare, glandele sebacee, foliculii părului și micile vasele de sânge care irigă acest strat al pielii. Dermul mai conține și fibroblastele care se ocupă cu fabricarea colagenului și a elastinei. Hipodermul e format în principal din grăsimi, cu rol izolator și care dă aspectul acela de plin, sănătos.

Hidratarea pielii nu implică doar consumul adecvat de lichide (apă), ci și un aport important de lipide bune. Este nevoie de ambele elemente pentru ca pielea să rămână hidratată. Dacă nu obișnuim să bem suficientă apă, corpul va depriva în primul rând pielea de aceasta, pentru a o conserva pentru alte procese care o necesită stringent. Dacă nu obișnuim să mâncăm grăsimi de calitate, celulele devin permeabile și pierd apă.

Când se întâmplă acest lucru, pielea se usucă, devine sensibilă, se poate irita ușor. Consumul de acizi grași esențiali poate ajuta în remisia unor probleme ale pielii cum sunt eczemele, psoriazis, ajută tenul uscat sau atopic. Vă recomand omega3 din pește (sardine, somon, conserve sau proaspăt), nuci, semințe de in sau chia. Sau capsule de Omega-3.

Eu sunt un fan al grăsimilor de proveniență naturală, fie ele și saturate. Deși până nu demult au fost stigmatizate pentru o mulțime de rele în organism, studiile recente arată că lucrurile nu stau tocmai așa. În schimb, zahărul&carbohidrații de proastă calitate ar trebui evitate, dacă e posibil, complet. Consumul moderat de smântână, unt și alte grăsimi animale neprocesate poate să ajute tenul uscat să devină mai hidratat – din experiența mea personală. Persoanele cu tenul gras ar trebui să aibă grijă la aportul excesiv de grăsimi și, atunci când consumă, acestea să fie măcar naturale (selecția grăsimi procesate-grăsimi naturale va diminua oricum aportul excesiv de grăsimi). Pielea conține foarte mult colesterol, așa că un regim sărac în lipide nu e tocmai cea mai bună idee, mai ales sărac în lipide de calitate.

Ce înțeleg eu prin lipide de calitate? Lipide vegetale mononesaturate, uleiuri esențiale (omega-3), lipide de proveniență animală (smântână, unt, untură), preferabil de la animale crescute natural (sau cât mai natural). Compoziția corporală a animalelor hrănite cu furaje e diferită de cea a celor hrănite tradițional.

Știu că multe dintre cititoarele mele apreciază bucătăria vegană, așa că vă arăt ce am mai mâncat în ultimele zile și din acest stil alimentar. Cred că regimul vegan este o sursă de inspirație importantă în diversificarea meniului omnivor.

Green Smoothie cu avocado:

suc de la jumatate de lamaie, apa + jumatate de avocado + 1 kiwi + 30 g chia + o lingurita de miere SAU un pumn de boabe de struguri verzi (pentru indulcire la modul natural). Se dau la blender, se lasa chia 20-15′, sa se umfle si sa elibereze omega3-ul vegetal.

Fructul de avocado este o sursa importanta de aicizi grasi valorosi, in principal mononesaturati. Contine vitamine si minerale (mai mult potasiu decat bananele), un continut important de fibre (75% insolubile, 25% solubile) si imbunatateste profilul lipidic prin scaderea LDL-colesterolului si a trigliceridelor si cresterea HDL-colesterolului. Pielea conține mult colesterol, și bine ar fi să fie de calitate.

grasimi bune (4)

Rămân, în continuare, fan oleaginoase – în salate, în dulciuri sau ca snack simplu

grasimi bune (1) grasimi bune (3)

rae vegan

Îmi plac foarte mult lactatele de capră. De obicei iau din piață, de la țărani, dar și în hipermarket pot fi variante de calitate.

grasimi bune (5)

Cel mai bun lapte pe care l-am băut vreodată e cel de la bunica. Integral, crud, proaspăt muls. Cu un adaos de semințe de susan, pentru un plus de calciu vegetal.

grasimi bune (2)

Beauty blogger. Mainly. Lifestyle and fashion posts, also. :)

Comments (4)

  • Ce întelegi prin grasimi animale procesate? De ex, smantana, branza grasă dar pasteurizate sunt considerate grasimi procesate?

  • Carmen Tiulea, nu, grasimi procesate sunt margarine, maioneze din comert, branza topita – tot ce nu iese ca atare de la animal. Apoi uleiul rasgatit in alimente nu e ok. Mancarea se face fara, se adauga apoi in farfurie, ulei de masline. Smantana e minunata, branza slaba sau grasa de la tarani, la fel.

  • Imi place mult articolul. E genul de articol care ma face sa imi schimb stilu de viata, si sper sa ma tin de cateva sfaturi date de tine, chiar maine vreau sa’mi iau capsule de omega 3 😀

  • Paula Maria, efectele se vad cam in 3 luni 😉 nu dupa prima cutie 🙂