Când merge undeva, fiecare vede ce vrea și percepe împrejurimile prin propriul filtru. Așa văd eu Bratislava prin prisma congresului de obezitate, pentru care am mers acolo, ca pe un oraș senin, cu clădiri colorate ca pufarinul și aparență de turtă dulce.
Bratislava este capitala Slovaciei, cam cât Clujul de mare, dar cu moștenire culturală net superioară. A fost aleasă drept capitală de către Imperiul Austroungar, și cei 300 de ani sub dominația acestuia și-au lasat o amprentă culturală valoroasă care impresionează azi.
Vechea cetate e acum centrul vechi, o zona aerisită, generoasă ca spațiu și aspect, poate prea mare ca să fie umplută-ochi. Cetatea avea 4 porți de intrare, din care cea mai faimoasă e Saint Michael & the dragon Gate. Construită pe la 1300, și restaurată pe la 1700, poarta a dat naștere la câteva legende. Nu o să vă țin o lecție de turim, pentru că aceste detalii au farmec dacă le vezi personal, altfel risc să devin plictisitoare. Vreau doar să transmit sentimentul pe care mi l-a dat mie Bratislava: un oraș îngrijit, pe alocuri în culori pastelate și vesele, ca un oraș de poveste. Obiectivul meu preferat a fost Biserica Sf Elisabeta, cunoscută și ca the Blue Church, o biserică catolică situată în afara centrului vechi, dar tot în zona monumentală, cu un aspect delicios, rupt parcă din desenele Walt Disney. Interiorul este la fel de primitor și îngrijit, plin de oameni care își manifestă credința.
Mi-a plăcut Bratislava pentru consistența pe care o oferă vizitatorilor, și încă n-am ajuns peste tot – culmea, la Castel, la muzee – dar e un oraș romantic, ce poate satisface și vizitatorii amatori, ca mine, de zone vechi, și pe cei care preferă orașul modern, construit futuristic pe marginea Dunării, și pe care l-am trecut în revistă superficial.
Am alocat timp și zonelor comerciale de shopping, dar mai puțin. Au branduri pe care le avem și noi, dar și branduri mari și reduceri mai consistente. De exemplu, la magazinele de ochelari aveau Marc Jacobs și RayBan ochelari de soare cu 50% reducere, iar aici n-am vazut reduceri mai mari de 30%.
Bratislava este o capitală din care aglomerația lipsește, traficul este degajat și la orele de vârf, iar asta îi face pe oameni să fie calmi și să nu se grăbească. Am fost impresionată de politețea din trafic, chiar dacă am trecut prin locuri nemarcate, uneori. Limba engleză lasă puțin de dorit, în sensul că în spațiile comerciale mari nu te-ai aștepta să nu te poți înțelege 2 vorbe cu o vânzătoare. În general, generația tânără te poate îndruma dacă dorești să întrebi ceva.